Webinar Series Pembelajaran Abad 21 bagi Guru MGMP IPS dan PPKn di KBB

Authors

  • Arnie Fajar Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan
  • Khaerul Syobar Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan
  • Sustin Komariah Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Pasundan

DOI:

https://doi.org/10.61412/jnsi.v3i2.194

Keywords:

21st Century Learning, 4C Skills, Educational Technology, PIPS, Student Character

Abstract

Learning in the 21st century demands a change in the educational paradigm, especially in  Social Science Education (PIPS) and Pancasila and Citizenship Education (PPKn). The challenges of globalization, technological developments, and the need for 21st-century skills, such as critical thinking, creativity, communication, and collaboration (4C), are the main factors in the transformation of learning. This article discusses innovative learning strategies in PIPS-PPKn, including a project-based approach, the use of digital technology, and strengthening national values ​​and student character. Through a literature review and analysis of best practices, this study highlights how the integration of technology and active learning methods can improve learning effectiveness and shape critical and character-based citizens.

References

Fajar, A., dkk. (2009). Portofolio dalam pelajaran IPS. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Fajar, A., dkk. (2022). Pendidikan antikorupsi: Menciptakan pemahaman gerakan dan budaya antikorupsi (Bab 14). Bandung: Penerbit Widina.

Fajar, A., dkk. (2024). Pengantar pendidikan antikorupsi: Teori, metode, dan praktik (Bab 6). Bandung: Penerbit Widina.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 5 Tahun 2022 tentang Standar Kompetensi Lulusan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 7 Tahun 2022 tentang Standar Isi pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 16 Tahun 2022 tentang Standar Proses pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.

Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia. (2022). Permendikbudristek Nomor 21 Tahun 2022 tentang Standar Penilaian Pendidikan pada Pendidikan Anak Usia Dini, Jenjang Pendidikan Dasar, dan Jenjang Pendidikan Menengah.

Pemerintah Republik Indonesia. (2022). Peraturan Pemerintah No. 4 Tahun 2022 tentang Perubahan atas Peraturan Pemerintah No. 57 Tahun 2021 tentang Standar Nasional Pendidikan.

Republik Indonesia. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Downloads

Published

30-01-2024

How to Cite

Arnie Fajar, Khaerul Syobar, & Sustin Komariah. (2024). Webinar Series Pembelajaran Abad 21 bagi Guru MGMP IPS dan PPKn di KBB. Jurnal Nirta : Studi Inovasi, 3(2), 01–04. https://doi.org/10.61412/jnsi.v3i2.194

Issue

Section

Pengabdian Kepada Masyarakat

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.