PENGEMBANGAN MEDIA DAN SUMBER BELAJAR CETAK UNTUK JENJANG MI/SD

Authors

  • Putri Nabila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nurul Ilmi Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Fahri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Keywords:

Learning Media, Learning Resources, MI/SD, Print Media Development, Interactive Learning

Abstract

Printed media and learning resources still play a crucial role in supporting the learning process at the elementary (MI/SD) level. This study aims to develop printed learning media that align with the characteristics of students and the demands of the curriculum. This research employs a library research method by reviewing various relevant literatures on media development, the characteristics of elementary school students, and instructional design principles. The findings indicate that printed media designed with attention to visual aspects, communicative language, and content relevance can enhance the effectiveness of learning. Therefore, the development of high-quality printed media is considered a key strategy in supporting the success of the teaching and learning process at the MI/SD level.

References

Alhamidi, A., & Prastowo, D. (2021). Penggunaan model penampang mesin dalam pembelajaran praktikum teknik otomotif. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 18(2), 167–178. https://doi.org/10.21831/jptk.v18i2.40532

Badan Standar Nasional Pendidikan. (2006). Standar isi untuk satuan pendidikan dasar dan menengah. Jakarta: BSNP.

Daryanto. (2018). Media pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Depdiknas. (2002). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama. Gerlach, V. S., & Ely, D. P. (1971). Teaching and media: A systematic approach. New Jersey:

Prentice-Hall.

Hartati, S. (2019). Pengembangan media pembelajaran model dan maket untuk meningkatkan pemahaman konsep pada pembelajaran IPA. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(2), 187–196. https://doi.org/10.29303/jppipa.v5i2.265

Hartati, S. (2019). Pengembangan media pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Hasbullah, H., & Noor, F. (2018). Penggunaan diorama ekosistem dalam meningkatkan hasil belajar biologi konsep ekologi. Bioedukasi: Jurnal Pendidikan Biologi, 11(2), 105–112. https://doi.org/10.20961/bioedukasi-uns.v11i2.23522

Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D., & Smaldino, S. E. (1985). Instructional media and technologies for learning. New York: Macmillan.

Hidayati, N., & Widodo, S. A. (2020). Efektivitas penggunaan model susun bangun ruang terhadap pemahaman konsep volume pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(2), 109–120. https://doi.org/10.21009/JPD.072.10

Indrawati, D. (2020). Pengembangan media model/maket dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 85–96. https://doi.org/10.21009/JPD.011.09

Kusuma, H. H., & Wahyuni, S. (2021). Evaluasi penggunaan media tiga dimensi dalam pembelajaran IPA. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 12(1), 78–89. https://doi.org/10.21009/JEP.v12i1.16530

Martin, F., & Briggs, L. J. (1986). Instructional media: The new technologies of instruction. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Mulyasa, E. (2002). Menjadi guru profesional: Menciptakan pembelajaran yang kreatif dan menyenangkan. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Mulyatiningsih, E. (2021). Metode penelitian terapan bidang pendidikan: Pengembangan model pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Ningsih, S., Sumarmi, S., & Astina, I. K. (2020). Pengaruh penggunaan maket geomorfologi terhadap kemampuan spasial dan pemahaman konsep bentuk lahan mahasiswa. Jurnal Pendidikan Geografi, 25(1), 25–38. https://doi.org/10.17977/jpgeo.v25i1.14158

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171–187. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Prastowo, A. (2018). Sumber belajar dan pusat sumber belajar: Teori dan aplikasinya di sekolah. Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 4(1), 1–15. https://doi.org/10.30870/jpsd.v4i1.2922

Purwanto, E., & Sapriya, S. (2021). Keunggulan penggunaan media model dan maket dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan IPS, 10(1), 12–24. https://doi.org/10.21831/jpips.v10i1.36547

Puspitasari, D. (2019). Efektivitas penggunaan diorama peristiwa sejarah dalam pembelajaran Sejarah Indonesia. Historia: Jurnal Pendidik dan Peneliti Sejarah, 2(2), 97–108. https://doi.org/10.17509/historia.v2i2.16632

Rohani, A. (2004). Pengelolaan pengajaran: Sebuah pengantar menuju guru profesional.

Jakarta: Rineka Cipta.

Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2018). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sanjaya, W. (2013). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana.

Sari, D. P., & Setiawan, A. (2018). Pengembangan media pembelajaran berbasis cetak untuk meningkatkan kualitas pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan, 4(3), 211–226. https://doi.org/10.37985/jip.v4i3.245

Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Mims, C., & Russell, J. D. (2019). Instructional technology and media for learning (12th ed.). Pearson Education.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2019). Media pendidikan. Bandung: Sinar Baru Algensindo. Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media pembelajaran. Jawa Timur: Pustaka Ab.

Susilana, R., & Riyana, C. (2020). Media pembelajaran: Hakikat, pengembangan, pemanfaatan, dan penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.

Wahyudi, E. (2019). Pengaruh media cetak terhadap kemampuan literasi siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 89–101. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.17258

Widodo, S. A., & Kartowagiran, B. (2021). Pengaruh penggunaan model bangun ruang manipulatif terhadap kemampuan berpikir spasial siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(1), 67–79. https://doi.org/10.21831/jpm.v12i1.38745

Widodo, S. A., & Wahyudin, W. (2018). Selection of learning media mathematics for junior school students. Turkish Online Journal of Educational Technology, 17(1), 154–160.

Yaumi, M. (2018). Media dan teknologi pembelajaran. Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 157–

165. https://doi.org/10.21009/jtp.v6i2.8628

Yulianti, D., & Suhandi, A. (2019). Peningkatan hasil belajar siswa pada materi kelistrikan melalui pembelajaran menggunakan model kerja. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(2), 112–

122. https://doi.org/10.24114/jpfi.v7i2.14528

Downloads

Published

26-06-2025

How to Cite

Nabila, P., Nasution, N. I., & Muhammad Fahri. (2025). PENGEMBANGAN MEDIA DAN SUMBER BELAJAR CETAK UNTUK JENJANG MI/SD. Jurnal Nirta : Studi Inovasi, 4(2), 71–88. Retrieved from https://ejournal.nlc-education.or.id/index.php/JNSI/article/view/232

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.